Podle několika studií je vhodné žáky povzbuzovat k tzv. verbalizaci svých myšlenek nad vizuálně reprezentovanými daty, tedy prostě a jednoduše nechat je nahlas popisovat nacházené vztahy a vzory a diskutovat o nich s ostatními žáky nebo učitelem.
Hlavním cílem je budovat pojmosloví, kterým se k vizualizacím dat odkazujeme. Pro úplně nejmladší žáky to může být tou nejsložitější činností při práci s vizualizovanými daty. Je proto vhodné pojmosloví nenásilně při práci s vizualizacemi introdukovat a představovat. Posiluje to také dovednost vystavět argumenty nad důkazy, se kterými pracujeme a například je prezentovat ostatním. Ve skupinové diskuzi pak může docházet k velmi zajímavé dynamice.
Proč to vůbec zmiňujeme? Množství úloh v učebnicích, které se zaměřují na práci s vizualizací a daty, vůbec neočekává, že by žáci s vizualizací nějak nahlas pracovali, natož aby nad ní budovali vlastní argumenty. Grafy většinou slouží jako zdroj dat: mnoho úloh prostě jen vyžaduje, aby žák z grafu odečetl číslo a zapsal ho zpět do tabulky. Neočekává se žádné přemýšlení, žádná argumentace, žádné hledání odpovědí na otázky. Takhle ovšem v reálném světě vizualizace dat nefungují (nebo by tedy alespoň neměly).
Během přípravy aktivit k rozvoji vizualizační gramotnosti hledejte přirozené momenty, kam zařadit a kde podpořit verbalizaci nad vizualizacemi dat.